Hát, szóval, az van, hogy az interactive fiction játékok terén eléggé nagy a pangás, mostanában a figyelmem ezért újra a 8 bit retro játékok felé fordult. Hol volt, hol nem volt, volt egyszer egy magyar RPG Maker közösség, aminek én is a tagja voltam. Vagy el sem kellett volna kezdeni a makerezést, vagy be sem kellett volna fejezni, mert itt vagyok megint ennek a játékkészítő platformnak a bűvkörében. Valószínűleg lesz még egy játékom ezzel a játékkészítővel, egyébként nekem az RPG MAKER VX Ace jogtisztán van meg, vagyis eredetiben, ott figyel a Steamen, valami akció alkalmával egyszer sikerült rá beruházni. Szóval, eldöntöttem, hogy ezzel fogok szórakozni majd valamikor, illetve már el is kezdtem a bemelegítést, azzal, hogy kijavítottam és lefordítottam egy Streifen nevű kisebb horror játékot. Sajnos, néhány hibára a fordítás folyamán derült fény, szóval, akik szívesebben játszanának az angol nyelvű eredetivel, nekik rossz hírem van, ugyanis néhány hiba miatt az a verzió (egyelőre még) játszhatatlan. Bár van egy olyan sanda gyanúm, hogy a nevéből ítélve a Streifen nem is egy angol nyelvű játék volt eredetileg, hanem német. A szó elsődleges jelentései: horzsol, kószál, érint, súrol, lesöpör. Na, ebből a kószálást tudom úgy elképzelni, mint aminek köze is van a programhoz.

RPG MAKER 8 bit retro

A játék maga 400 mega körül van, és tartalmazza azt az úgynevezett RTP-t, ami ahhoz kell, hogy önállóan is fusson a játék. Az RTP (Runtime Package) valójában a játékban felhasználható képek, grafikák, hangok és zenék gyűjteménye. Az Rpg Maker alapból nem igazán fektet nagy hangsúlyt az eredetiségre, inkább arra ad lehetőséget, hogy a kezdő játékfejlesztők egy menüvezérelt felületen a meglévő nyersanyagokból könnyen össze tudjanak kattingatni egy játékot. Persze, a menőbbek saját grafikát használnak. Illetve kaphatók hozzá kiegészítők, amik némileg egyedi színezetet visznek a játékokba (ameddig meg nem veszi őket mindenki). A Streifen nyersanyagai között a darkosabb, horrorisztikusabb grafikák is megtalálhatók, valószínű, hogy valamelyik ilyen kiegészítőből származhatnak. Mivel a számtalan (webes) projektem mellett én is most kezdem (újra) ennek a makernek a használatát, lehet, hogy nem mindig a legszakszerűbben fogalmazok. Egyébként a VX Ace verzió bár a legfejlettebbek közé tartozik, mármint Rpg Maker tekintetében, online játék készítésére nem jó, arra való az Rpg Maker MV változata. A makeres játékok felépítése egyébként esemény (event) alapú, de scripteket és plugin-eket is írhatunk hozzá. A legnehezebb a saját grafika kérdése, bár nem gond, ha az egyes játékok ugyanazokat a nyersanyagokat használják, maximum egy idő után már egy kicsit unalmas lehet.

RPG MAKER 8 bit retro

Akkor vessünk egy pillantást az általam lefordított példajáték sztorijára: Igazából a történet szerint lerobban a kocsink valahol a semmi közepén (ahogy mondani szokás), és a legközelebbi település felé vesszük az irányt segítségért. Az úgynevezett településen mindössze egy hotel van, ahol megszállhatunk, de az jó nagy, és egy eléggé sűrű éjszakának nézünk elébe, ami az időbeosztást illeti. A szállásunkra lifttel érkezünk, feladatunk a szinten található összes szobába bejutni és átkutatni. Majd segélykéréseket is hallunk, ami aztán valahogy kiderül, hogy a saját lányunktól ered, elindulunk hát a lifttel lefelé, de az persze elromlik, pont azon a szinten, ahol dolgunk van, ez a második szint sokkal hm... kegyetlenebb, mint az előző, de ha ezt végigcsináljuk, miénk (lehet) a végső győzelem. A történet egy meglepő fordulattal ér véget. A játékban jórészt egyedül mászkálunk, feladványokat oldunk meg, csapdákat kell kikerülnünk, így nem árt sűrűn menteni. Ha keresés közben valahol elhalálozunk, azt jelenti, hogy nagyjából jó helyen keresgélünk, csak egy kicsit arrébb kéne. Még egy tipp: ha valaki nagyon ránk száll, és kergetni akar, a shifttel tudunk gyorsabban haladni, vagyis elfutni előle. Engem a játék egyszerűsége nagyon megragadott, és hogy mégis egész jó történet alakult ki belőle, külön emelte az élményfaktort. A játékidő 1 óra körül van, de ha levesszük azt az időt, amit a különböző csapdák saját testünkkel való hatástalanításakor vesztünk, azt kell mondjam, hogy a játékidő inkább bőven kitesz a másfél-két órát (csak ezt nem számolja a program). Ennek ellenére mindenkinek csak ajánlani tudom.

A játék egyetlen hátránya - a néha idegesítően sok csapda mellett - hogy a fényviszonyokkal variál. Ajánlott sötétben, fülhallgatóval és lehetőleg egyedül játszani, bár szerintem annyira durva horror elemek nincsenek benne, jobban mondva alig vannak. A lényeg a feladványokban van. Harc nincs is a játékban, ha nem haláloznánk el annyiszor, még gyerekbarátnak is mondhatnánk. A játék készítői eszkábáltak ugyan egy egy oldalas figyelmeztetést is hozzá, bár szerintem annyira nem szükséges, aki horrorral játszik, látott már ennél durvábbat biztosan. Azért elmondom én is a figyelmeztetést: a játék hirtelen ijesztő dolgokat tartalmaz, tehát ne játsszon vele az, akinek gyenge a szíve, vagy egyszerűen csak nem bírja a horrort. Természetesen a készítők a játék során vagy hatására bekövetkező bármilyen eseményért felelősséget nem vállalnak. Valójában a játék sem véres jelenetet, sem túlzottan undormányos dolgokat nem tartalmaz, de persze ilyen infókat illik kirakni.

A játék letöltése: https://www.interactivefiction.hu/Streifen_HU.zip